يكى ديگر از گامهاى نخستين در راه اصلاح نفس و تهذيب اخلاق و پرورش ملكات والاى انسانى، خود شناسى است.
چگونه ممكن است انسان به كمال نفسانى برسد و عيوب خود را اصلاح كند و رذائل اخلاقى را از خود دور سازد در حالى كه خويشتن را آن گونه كه هست نشناخته باشد!
پاورقيها: 1- اعجاز روانكاوى، صفحه6.
2- انسان موجود ناشناخته، صفحه 22.
3- سوره حشر، آيه19 .
4- غرر الحكم، حديث 9965.
5- غرر الحكم، حديث 9034.
6- غرر الحكم، طبق الميزان، جلد6، صفحه173.
7- غرر الحكم، حديث3126.
8- تفسير الميزان (طبق نقل ميزان الحكمه، جلد3، ماده معرفت، صفحه 1881.)
9- نهج البلاغه، كلمات قصار، كلمه409.
10- تحف العقول، كلمات قصار امام هادى(ع).
11- سوره فصلت، آيه53 .
12- سوره ذاريات، آيه21 .
13- سوره اعراف، آيه172.
14- تفسير الميزان جلد 8،صفحه307. ذيل آيهمورد بحث (باتلخيص).
15- بحار الانوار، جلد 92، صفحه456 - در جلد 58 بحار، صفحه99، و جلد66، صفحه293، اين حديثبه عنوان كلام معصوم عليه السلام و در جلد 2، صفحه 32 از پيامبراكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است.
16- غرر الحكم، حديث7946.
17- تفسير الميزان، جلد6، صفحه169 (بحث روانى ذيل آيه105، سوره مائده).
18- راجع به تسلسل، براى توضيح بيشتر به كتاب پيام قرآن جلد دوم، صفحه6 مراجعه كنيد.
19- نهج البلاغه، خطبه 1.
20- بحارالانوار، جلد 58، صفحه99 و 100
21- نهج الفصاحه، صفحه26 - شبيه همين معنى از امام صادق عليه السلام در اصول كافى، جلد 2، صفحه 130 آمده است.
22- بحارالانوار، جلد 74، صفحه419.
23- اين حديث در كتاب «تحفالعقول» در كلمات قصار امام صادق عليه السلام به اين صورت نقل شده: احب اخوانى الى من اهدى الى عيوبى (محبوبترين برادران دينى نزد من كسى است كه عيوب مرا به من هديه كند.)
24- داود بن نصير طائى را از بزرگان فقها و زهاد و عباد قرن دوم هجرى شمردهاند و همطراز با ابراهيم ادهم و فضيل دانستهاند; (لغتنامه دهخدا).
مبلغ قابل پرداخت 16,000 تومان