فرمت: PDF
تعداد صفحات:27
قم از نخستين شهرهايی است كه در ايران مذهب تشيع را پذيرفت و از ربع آخر قرن اول هجری فرهنگ شيعی
فرهنگ مردم اين ديار شد مردم آن نخستين كسانی بودند كه برای امامان(ع) خمس فرستادند و ائمه شيعه بارها
از اهل قم و اين سرزمين مقدس اسلامی به عظم تيادكردند.
امام علی(ع) می فرمايد:
سلام الّله علی اهل قم و رحمة الّله علی اهل قم... هم اهل ركوع و خشوع و سجود و قيام و صيام. هم الفقهاء »
«. العلماء الفهماء. هم اهل الدين و الولاية و حسن العبادة صلوات الّله عليهم و رحمة الّله و بركاته
سلام خدا بر مردم قم... آنان اهل ركوع و سجود و خشوع و نماز و روز هاند آنان فقيهان، عالمان و هوشمندانند »
آنان ديندار و دوستدار خاندان پيامبر(ص) و اهل عبادتهای شايسته اند درود خدا و رحمت و بركت بر او و بر آنان
«. باد
دوره اول
نخستين دوره از حوزه علميه قم به عصر امامت و شاگردان حوزه های درس ايشان اختصاص دارد كه پس از اخذ
علم و توانايی در نشر فرهنگ اسلامی، قم را به عنوان پايگاه شيعه انتخاب نموده و در آن به ترويج مكتب علوی
پرداخته اند.
قم در قرن سوم هجری مركز نشر حديث اماميه گرديد و آن زمانی است كه كوفه به عنوان نخستين پايگاه شيعی
و برادرش ابتدا به اهواز و از آنجا به قم « حسين بن سعيد اهوازی » نفوذ خود را از دست داد و محدثانی بسان
آمدند.
دوره دوم
اين دوره به دو قرن چهارم و پنجم هجری اختصاص دارد كه شاگردان دوره اول يا شاگرد شاگردان آنها می باشند.
در قرن چهارم رونق حوزه علميه ری حوزه علميه قم را تحت الشعاع قرار داد چرا كه با وجود شخصيتهايی چون
شيخ صدوق در ری دانشجويان اسلامی ری را بر قم ترجيح می دادند ليكن نبايد از خاطر دور داشت كه سيره
علمی محدثان اسلامی بر اين بود هاست كه در شهری بخصوص ساكن نباشند و با مسافرتهای خويش علاوه بر نشر
مبلغ قابل پرداخت 16,000 تومان